måndag 7 maj 2018

OK Löftan

Jag och Roger Borg åkte i söndags ner mot Löftans klubbstuga, ett stenkast från Stättared, där vi i höstas tävlade i tre välarrangerade tävlingar. Denna gång var det Owe och Kerstin som ordnade en närtävling, 28 personer kom till start, vilket måste betraktas som ett gott deltagande. Banan gick åt motsatt håll som natt tävlingen gick i höstas, vädret var något bättre, då det den gången var ihållande hällregn. Jag gick runt banan efteråt och tog kort på varje kontroll, ska försöka kommentera kontrollerna. På tävlingskartan har jag ritat in skärmplaceringar och var skärmen skulle sitta där svaret var falsk.
 

Första kontrollen, två skärmar vid var sin sten, stenen vid B är för liten, inte med på kartan. Stenen markerad med X ligger precis vid en stenmur, användes som referens.
 
Andra, en falsk, jämfört med tomten bakomvar det lätt att konstatera.
 Tredje, tror det var samma skärmplaceringar som i höstas, B är rätt.
 Fjärde, egentligen enda kontrollen som var diskutabel. Jag lurade mig på att det var en liten nivåskillnad direkt bakom A. B är rätt
 Femte. Här gällde det att läsa hela kontrollbeskrivningen, då skulle man förstått att den skulle sitta innanför staketet.
 Sjätte och sjunde, ett roligt område, som gick att läsa ut var skärmarna satt, det gällde bara att vara koncentrerad och se efter var ringarna var satta. Mitt tredje slarvfel. B och E rätt.
Åttonde, samma terrängformation som på natten i höstas, denna gång fick jag rätt. C rätt.
 Nionde, ett mellanrum. Speciell PreO kontroll, man måste förstå av kontroll beskrivningen vilket mellanrum som gällde då det var fem stenar. A rätt.
 Tionde, samma område som natten, på dagen var det lättare att se formationerna. C rätt.
 Elva. Brantformationer där det gällde att placera branterna på rätt nivå. B rätt.
 Tolv och tretton. Hitta rätt brant och förstå kontrollbeskrivningen på ruinen. A, D rätt.
Fjortonde. Bra kontroll där det gällde att hitta rätt brant i ett detaljerat område. B rätt.
 
 Femtonde, samma formation som natten. Denna gång var B rätt.
 Sexton. Flackt område med "mjuka" kurvor. B är rätt.
 Sjutton, bra kontroll också med många branter, fler branter snett ner åt höger, C skärmen fattas på bilden. Rätt plats är vid Z.
Artonde. Kombinerad med B banan, som skulle identifiera rätt karttecken. Lätt att se att B skärmen inte satt vid slutet av stenmuren som A klassen hade och därmed falsk.
Två sista, la ner lite tid här då det var en del vegetation i vägen, men till slut kunde man konstatera att nitton var E och tjugo falsk.
 
Nöjda arrangörer som fick beröm och många uppmuntrande kommentarer av de tävlande.
KG Däldehög lyckades bäst i A klassen.
 
Efteråt åkte jag och Borgen och besökte Roger Johansson på Kungälvs sjukhus som har haft en lång sjukdomsperiod, men det går tacksamt nog åt rätt håll för honom och han skall i skrivande stund ha lämnat sjukhuset.
 
Skulle då lämna av Borgen hemma hos honom, och jag tog mig tid att njuta, trots att solen var strålande, av den fantastiska utsikten över Gullmaren och Lysekils skärgård.
 
 


1 kommentar:

Roger Borg sa...

Bra reportage över en trevlig tävling i bokskogens skira grönska!
/Roger Borg