måndag 2 april 2018

Nordens Ark

Jag och Daniel åkte till Nordens Ark, för att kolla in lite djur, när nu det för en gångs skull var soligt väder. Morgonen var kall och djuren var lite morgontrötta, så vi såg varken djärv eller utter, men panda och leoparder mm och några fåglar var framme. Nordens Ark är egentligen ingen regelrätt djurpark, utan är en avelsanläggning för utrotningshotade både inhemska och djur ifrån övriga världen.
Mer att läsa här.
 
 Ekorren tillhör ju inte parkens djur, men den tar gärna för sig av maten som trillar ner från fågelborden.
 Den röda pandan sover tydligen i träden...

 Det verkade som om den här ville jag skull dra vidare...
 Japansk trana.
 Hackspett, av nåt slag...
 Amurleopard.



 Pilgrimsfalken satt och putsade fjädrarna så länge att jag blev trött i armarna av att hålla i telezoomen...
 Man fick va snabb på avtryckaren innan den började putsa fjädrarna igen...


Berguven var väl inte riktigt på alerten...
 
Daniel tog också en del bilder.




 Detta var enligt skylten en skotsk vildkatt. Jag tyckte det såg ut som en vanlig huskatt, men vad vet jag...






 Ingen räv, utan en sydamerikansk manvarg.
Amurtiger.


2 kommentarer:

Odd Arne sa...

Flotte bilder Bosse. En trenger ikke reise langt når en bor slik til :)

Bosse Sandström sa...

Tack Odd Arne. Nej, men att åka långt är kul det också.