tisdag 19 september 2017

Generation T 10 års jubileumsfest

Lördag 16/9 var det 10 års jubileums fest för Generation T, Svenska Tintin klubben. Jag kunde åka upp då jag varken hade beredskap i räddningstjänsten eller några tävlingar. Dessutom hade jag fyllt år den 15:e , så det passade alldeles utmärkt.
Men att börja resan med flera minuters försening på bussen när nästa anslutning bara gick 10 minuter efter beräknad ankomst, och när tåget mot Skövde var så försenat att det bara var två minuter tills nästa tåg gick, var liite för lite för att jag skulle känna mig bekväm.
Tog in på Comfort Hotel, gångavstånd från Centralen, rummen var nog de minsta jag har bott på nån gång, men fördelen med att rummet var litet var att man begrep det rätt snabbt.

Festen var inte förrän på kvällen så förmiddag och eftermiddag gick jag runt i Stockholm, först Fototgrafiska där det var flera utställningar, Paul Hansen, krigsfotograf hade flera starka bilder och texter, Vivianne Sassen hade sin Umbra utställning, Irving Penn hade en stor utställning av sina porträttbilder.
Jag gick även förbi Drottninggatan och City Åhlens, där Rakhmat Akilov, med sitt terrordåd den 7/4 i år dödade 5 personer.  Vi får aldrig glömma det som hänt, utan fortsätta kämpa för ett öppet samhälle, om hoten kommer från religiösa fanatiker eller från grupperingar med nazistiska anknytningar.


 
Utsikt från Katarina vägen.

 
  © Paul Hansen
 © Paul Hansen

© Vivianne Sassen
 


Vidare till Gamla Stan, där ett besök på Art&Office är ett måste för Tintin fans. Ena sidan av affären finns kontorsmaterial, andra fanns Tintin prylar. Gissa vilken sida kunderna trängdes på. Sen till Serieboden, Stockholms mest välsorterade serieantikvariat.
 Kim Lindberg på Art&Office.



 Janne Ljungberg tyckte jag skulle besöka Leksaks och Serie museet på Skeppsholmen.  Där hade de massor med gamla fina leksaker av alla slag, leksaksbrandbilarna tyckte jag var intressanta.


 The Yellow Kid från 1895 anses vara den allra första tecknade serien.
Självklart hade seriemuseet en hel avdelning om Tintin.
 
 

 
Sen var det dags för Tintin festen. Man hade bokat Konstnärshusets festvåning på Smålandsgatan 7. Nästan hundra medlemmar hade hörsammat kallelsen, mest män i övre medelåldern men flera damer
och åtminstone en som var under 30 år. Det hela blev en mycket lyckad kväll, där vi bjöds på varma och kall rätter, med vin eller öl. Och naturligtvis kunde man beställa Loch Lomond, Sani-Cola, och Klowaswa.
 

Några hade på anmodan klätt ut sig till karaktärer ur Tintin albumen.
Vem ordföranden
 Björn Wahlberg föreställer är kanske inte så svårt att gissa. Men andra var lite klurigare
.
 Walter Rizotto, fotograf på tidningen Paris-Flash.
 
Den här var riktigt svår. Karaktären förekommer bara på två rutor i Tintin hos Gerillan.

En av medlemmarna i Jolly Old Fellows som general Tapiocas adjutant misstar för Tintin.
 
Jakob Palmkvist vann TV 4 tävlingen Fantasterna.
 Det finns också en del inte officiella tröjor och prylar. Denna tröja är köpt i Danmark. Själv fick jag denna tavla av brorsans dotter Annika när hon varit i Vietnam.
 
Hedersgäster var på plats.
 Tomas Bolme som ÄR den svenske Tintin, och Lars Edström som gjorde den karakteristiska rösten åt professor Kalkyl.
Sture Hegerfors, Serieakademiens ständige ordförande höll föredrag.
 
Sen bjöds det på tårta.
Det frågades hur man fick in tårtan i skrivaren för att få denna fina bild på plats. Det var kladdigt svarade Björn Wahlberg.
 Naturligtvis hölls det en frågequiz med kluriga frågor som mitt lag vann, stor del i att det blev så kan tackas Jakob. Flera sånger hann vi med. Den första gick så här, melodin var Stockholm i mitt hjärta, refrängen.
 
Tintin i mitt hjärta
tack för Hergés äventyr.
Spännande resor i världen
 med Haddock, Milou och Kalkyl.
Av serier jag läst i min barndom
 kommer du jämt finnas kvar.
Genom mästarens penndrag på arket
en linje så skön och klar.
 
 
 
 
 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att träffas, och att läsa och se dina bilder! Hälsningar Jakob

Bosse Sandström sa...

Tack Jakob, det var lika roligt att träffa dig och alla andra Tintin vänner.