onsdag 4 juni 2014

PreO i Väst

Upp och ner och ris och ros.

PreO i Väst helgen är avklarad. Det var en jobbig helg, mycket planering, beredskap i räddningstjänsten och tuffa tävlingar fredag och lördag. Lite sömn på nätterna med mycket att fundera på, mitt jobb, uttagningen till VM, nästa års landskamp, VM arenorna och VM banorna, hinner jag med allt, klarar jag upp det? Allt blir värre när man ligger vaken på nätterna om man inte kan somna om. Sen är jag tidspessimist, tror att allt tar längre tid och är svårare än det egentligen gör. Därför oroar jag mig kanske i onödan ofta, jag har mindervärdeskomplex och är väl lite konflikträdd, vill vara alla till lags.
Kanske en förklaring till varför jag är som jag är.
 
 
Skit i det, tävlingarna började med Kungälvs tävling vid skyttebanan i Romelanda på fredagen, meningen var att de skulle ha en stafett också, men det blev osäkert om de fick tillgång till skyttebanan för den tiden också, om jag fattade rätt (vilket ju inte är säkert). Roger Johansson hade ordnat en utmanande bana, framför allt var det fjärde, artonde och nittonde som fick låg träffprocent. Bäst var Jens Andersson på ett fel, jag kom femma med två fel.
 
Inga Gunnarsson överraskade väl bara sig själv med att komma tvåa. Roligt tycker jag. A klassen vann en ny bekantskap Gustav Boqvist från Lindomeklubben IK Uven. Han springer vanligtvis i H20E men går skadad för tillfället. Tvåa kom Clara Jacobsson.
 
Före tävlingen hade BDOF:s PreO kommitté inbjudit till en träff för nya utövare och glädjande så kom fem personer till en genomgång i hur PreO fungerar.
 
                           Glad åt en femteplats.             Gustav Boqvist, se upp för honom under Oringen.
(Foto Ingemar Gidenstam)
På lördagen var vi i Toröd där Stenungsund arrangerade. En riktigt omväxlande bana med både krävande orienteringskontroller och linjelösningar över ett flackt område med många diken. Jag var inte riktigt överens med mig själv den dagen och slutade på fyra fel och en trettiosjätte plats! En sån djupdykning var första gången i år, som för min del har börjat bättre än någonsin tidigare, enligt löpande rankingen, som är den lista som ligger ute, är jag nu nia. Faktiskt.
 
Vann här gjorde Martin Fredholm före William Rex. A klassen vann Liv Horntvedt från IL Mås i Norge, tvåa Gustav  Boqvist, som i och med dessa placeringar får ett wild card till elitklassen i Oringen.
 
 
Så kom söndagen och Elitserien/A cupen. Här kommer riset och rosen, för banorna. Skogsmunken fick bara beröm för arrangemanget.
Vad gäller banorna så vill jag förklara mig lite, framförallt vad gäller första delen med lite sämre sikt. Jag var medveten om detta, men vill ha en variation i banläggningen. Övriga delen av banan var det väldigt bra och lång sikt, vilket vi ju vill ha. Vi hade i området röjt bort så gott som alla stamkvistar på granarna som skymde sikten, flyttat skärmarna tio centimeter hit och dit för att från kontrollpinnarna kunna ha fri sikt mot skärmarna som var nya och fräscha. Nu var det sol från klarblå himmel, med ett skuggspel som följd, hade det varit lite mulet hade skärmarna synts mycket bättre. Vad vi hade kunnat gjort var att snitsla bort en skärm man såg, långt till vänster om de fem skärmar som gällde, det skulle vi gjort om vi hade uppmärksammat detta. För detta ber jag om ursäkt. Men vad gäller träffprocenten i Elit klassen hade ingen av kontrollerna under sjuttio procent, vilket jag tolkar som att de var klart lösbara.
 I övrigt fick jag bra kommentarer för banorna och kartan, vilket jag är tacksam för, framförallt för kartritarens skull, då det är han som ritar ena kartan för landskampen nästa år och VM kartorna för 2016.
Vann Elit klassen gjorde Marit Wiksell före Lars Jakob Waaler. A klassen vann Gunnar Karlsson Roxen före Håkan Eriksson från OK Räven i Sätila, roligt var att unga Karoline Saxtorp Schultz kom på tredje plats. Vi gamla gubbar får börja se upp för ungtjejerna.
 
Här kommer Elitkartan och lösningskartan, som är rätt, har ingen upptäckt felet på de vi delade ut?
 
 
Det är inga kort denna gång, min kamera är på lagning.
 
 
 
 

 


1 kommentar:

Anonym sa...

Om du med misstaget på mallkartan menade tidskontrollordningen E o A. Så såg jag det men det var väl en bagatell. Kul bana. :) Har en bild på dig från prisutdelningen i Stenungsund men den skickar jag per mail. För här kan jag inte lägga in den.
Ha det ses på DM.