tisdag 13 augusti 2019

Norge 9-11/8

Var i Norge och tävlade i helgen, det var Porsrunns OL som arrangerade med klanen Waaler i spetsen. Min släkt kommer från Sandöya utanför Brevik , som ligger i Porsgrunns kommun, så jag fick sova över hos onkel Harald och tante Marta. Deras dotter Torgun var på besök samma helg med sin man Arne, så det blev ett kärt återseende, då jag inte träffat Torgun på nästan 40 år. Jag och Torgun fick följa med kusinen Grete och hennes man Sturle i deras båt för en fin tur på fjorden. Här kommer lite bilder.
 Hamnen i Brevik.
 Turen gick in i fjorden förbi Oksöya.
 Strandskydd verkar inte finnas i Norge....
 Dikkon ligger längst norrut på Sandöya.
 Nästan varenda liten kobbe hade man byggt hus på, som flera bilder sen också visar.
Turen fortsatte mellan Klokkerholmen och Lövöya till höger.  

 Vi åkte in i Langgansfjorden till Auen. Där mormor Ingrids syster, tante Tora och hennes man Alf Auen bodde. Jag kommer ihåg grässluttningen upp mot huset, sen har jag fått berättat för mig att jag som kanske fyra eller femåring ställdes på köksbordet och sjöng "Bä bä vita lamm".
 Fina branta klippor fanns det gått om, då fjordarna är djupa här.
 Detta är infarten till Paradisbukta, en skyddad vik som är populär tilläggsplats för båtfolket.

 Vi såg Helgeroa, som jag minns var en populär "svordom", "Fytti H.... .

 Jag brukar se på den norska serien "Där ingen trodde folk kunde bo". Kaptenen på denna färja bor vid stället på nästa bild. Ett av avsnitten handlar om denne man.

 Kreativt sätt att bada.
 Inloppet till "Bukkesprang",  vid Aröya. Det sägs att en råbock en gång hoppat över här. I alla fall är den så smal att man såg flera skrapmärken från båtar som passerat.
 Langesund. 
 Hann inte få riktig bild på sälen.
 När ägaren till detta hus byggde fick han inte kapa tallen, så han fick bygga in den i verandan...
 På väg in i Sandöybukta blev det flera ignekänningar. Detta är Skives hus.
 Stammelands brygga med sitt röda hus som förr var ön handelsbod. Här köpte jag många "Kron Is".
 Detta är det hus som mormor och morfar bodde i. Här tillbringades många somrar på 60 talet. Numera bor min kusin Baro här.
 Sandöyas båtplats med Söndre Maiensväg precis innanför.
 Färjeläget på Sandöya, strax norrut vid kryssvägen bodde mormor i stort sett hela 70 talet.
Numera går det bilfärja till Sandöya, det upplevde aldrig jag. Förutom ifjol när jag stannade till på väg till Stavanger, var det 30 år sedan jag var iland på Sandöya. Breviks kyrka i bakgrunden.
Onkel Harald, Tante Marta, Torgun och hennes man Arne.
Tack för en mycket  trevlig vistelste hos er.

Hur gick det då med tävlingarna? Nja, banorna och kartorna var bra, men jag verkar inte kunna hålla koncentrationen uppe. På  PreOn blev det tre fel, TempOn gick enligt mina mått bra, hyfsat snabbt för mig, det var bara en station som inte fungerade, tre fel på den, annars låg en tredje plats inom räckhåll, nu blev det en sjätte plats och en vas/ölglas blev det i pris.

Inga kommentarer: