måndag 6 april 2015

Besök i Stavanger

Jonathan, min yngste mellanpojk bor och jobbar i Stavanger. Vi besökte honom nu i påsk, jag och hans tre bröder.
Vi gjorde en avstickare till Lindesnes fyr, vilket är Norges sydligaste fastlandsdel.
 
 
 Vidare tog vi Nordsjövägen mellan Fleckefjord och Egersund.
Längst in i Jössingfjorden ligger detta ställe, naturligt regnskydd!
 Här är precis ovanför Jössingfjorden,
 detta är i och för sig vid Langangen, men visar två exempel på hur man förr byggde vägar i Norge.
 Utsikt över Stavanger, på väg upp till Prekestolen. Jag tog inte så många bilder där, jag mådde inte så bra där uppe, mest beroende på all snön som låg kvar som tusentals vandrare hade gjort snorhal. Det var rätt långt ner, om man skulle halka över kanten...........
Så Daniel och Emil bidrar med några bilder.
 
 
 
 
 
 
 
 Denna bild tar Emil, medan jag tog den övre. 604 meter rakt ner.......................
Det for en båt förbi medan vi var där uppe, Daniel och Emil fångade den mycket fint. 
 
 
 
 Från färjeläget tillbaka till Stavanger,
 byn Forsand ligger precis vid inloppet till Lysefjorden, där Prekestolen ligger.
 Minnesmärket över förlisningen av bostadsplattformen Alexander Kielland 1980, ligger en bit utanför Stavanger.
 Minnesmärket "Svärd i sten" minner om Kung Harald Hårfagre som enade Norge. Mina pojkar är faktiskt ättlingar i 37 led till honom.
 
 
Området runt Stavanger är väldigt kontrastrikt. Detta är väl den gängse bilden av Norge. Fjord, färja, fjäll.
 Detta är stranden vid Sola, en kvart med bil från centrum. Bilden skulle lika gärna kunna vara tagen i Danmark.
Ett typiskt västgötskt landskap, eller är det utanför Stavanger? 
Domkyrkan i Stavanger. 
 Oljemuséet, Stavanger är oljecentrum i Norge.
Naturligtvis skulle Jonathan och Adam fram och pilla. 
Fisket, naturligtvis, en del av Norge.
 

2 kommentarer:

Roger Borg sa...

Det finns mycket grant i Norge!
Tack för fina bilder!

Michael sa...

Kanonbilder från grannlandet med mycke kontrast